بیشتر دانشآموزان در تعطیلات تابستان از درس و مدرسه فاصله میگیرند و دوست دارند وقت خود را پای تلویزیون و تفریحات دیگر صرف کنند.
شرکت در کلاسهای تابستانی میتواند موجب تقویت اعتمادبهنفس و بهبود روابط اجتماعی کودکان شود. از طرف دیگر اگر انتخاب کلاسها درست انجام شود، میتواند موجب رشد استعدادها و جهتدهی مثبت به تواناییهای دانشآموزان شود. بدین ترتیب، این کلاسها میتواند در تعیین آیندهی دانشآموز نقش مؤثر ایفا کند.
البته اگر شرکت در این کلاسها همراه با فشار روانی خانواده باشد، تأثیر عکس دارد؛ بنابراین شایسته است که خانواده با صحبت کردن در مورد مزایا و فواید رفتن به کلاسهای تابستانی، دانشآموز را تشویق به این کار کند. درواقع خانواده باید نقش راهنما و هدایت را ایفا کند، نه تصمیمگیری.
مسئله دیگر که در این خصوص قابل طرح است شکست تحصیلی است که یکی از مهم ترین مسائل آ.پ به شمار می رود و بسیاری از مربیان و جامعه شناسان و روانشناسان و اقتصاد دانان بر حسب دیدگاههای خاص خود این مسئله را مورد بررسی قرار داده اند. تنها شکست نوآموز مطرح نیست چون این اشتباه است که فقط نمره های درسی را ملاک توفیق یا شکست قرار دهیم بلکه برای یافتن راه حلی جامع ، باید وسائل و امکاناتی که برای تحصیل در اختیار کودک قرار می گیرد و همچنین نقش معلم و مدرسه و جامعه نیز توجه کرد.
دبیرستان نسیم اندیشه در همین راستا برای اولین بار اقدام به برگزاری کلاس های تقویتی آمادگی برای ورود به پایه هفتم نموده است که اهداف آن به شرح زیر است:
- حداکثر استفاده از امکانات موجود برای ارتقاء کیفی آموزش دانش آموزان و تحت پوشش قرار دادن نوجوانان مستعد.
- کمک به دانش آموزانی که در بعضی از مواد درسی ضعیف هستند.